fredag 2 november 2012

App hysteri

När Apple lanserade sin iPhone i januari 2007 så var den otroligt unik. De hade gjort en plattform där man kunde ladda ner applikationer från en butik, där alla applikationer var testade och fria från virus etc. De förkortade namnet till det lite mer coola Apps eller Appar som vi valde att kalla dem här i Sverige. Android startade sin butik 2008. Apples och Androids app butiker har vuxit och vuxit sedan de startade och ligger nu på ca 700 000 appar vardera.

I oktober 2010 så lanserade Microsoft Windows Phone 7 och den hade en egen butik som de kallade Marketplace. Marketplace har i dagsläget ca 125 000 appar och byter nu namn till Store.

Windows phone, till skillnad från iPhone och Android, kräver inte appar för att fungera tillfredsställande. Men ändå detta tjat om att det inte går att använda Windows Phone just på grund av App-utbudet. Jag har använt Windows Phone i över ett år och jag har alla appar jag behöver.

Debatten tog nyligen fart igen. Windows 8/RT släpptes och direkt så jämfördes Windows nya butik med Apples appstore. Det går inte att köra en tablet med Windows 8/RT på grund av att det inte finns appar menas det. Jag har under alla år med windows 7 inte saknat ex. en facebook-app så varför skulle jag göra det nu. Windows 7 har också applikationer, men inte för allt. Ibland fungerar en webbläsare minst lika bra.

- Jo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar